Ľudia magistrátu: Marek Bagi
14. 08. 2025

Ako projektový vedúci má na starosti predĺženie električkovej trate do Petržalky.
Za čo všetko zodpovedáte ako projektový vedúci Petržalskej električky?
Rozdeľujem úlohy v rámci projektového tímu a zabezpečujem súčinnosť medzi zhotoviteľom stavby, stavebným dozorom, projektantom, mestskými inštitúciami a ďalšími zapojenými stranami. Dôležitou súčasťou mojej práce spolu s kolegami je aj koordinácia nadväznosti na financovanie projektu – zahŕňa prípravu plánov čerpania fondov, rozpočtu a sledovanie čerpania. Zároveň sa venujem koordinácii s ostatnými projektmi, či už mestskými, alebo súkromnými, ktoré majú prienik s naším projektom alebo sa nachádzajú v jeho tesnej blízkosti, napríklad chodníky a cyklochodníky. Spolupráca je kľúčová na zabezpečenie plynulosti výstavby a minimalizovanie dosahov na okolie.
Mesto koncom júla uviedlo električku do plnej prevádzky. Aké najväčšie prekážky ste s tímom museli prekonať, aby k tomu mohlo dôjsť?
Narazili sme na mnoho nepredvídateľných okolností – napríklad výskyt nelegálnych skládok odpadu –, ktoré bolo potrebné odstrániť. Zásadným faktorom bol aj výrazný nárast cien stavebných materiálov, ktorý ovplyvnil celý stavebný sektor. V reakcii na to bol zavedený indexačný mechanizmus, ktorý umožnil flexibilnejšie reagovať na vývoj cien a udržať projekt v chode. Napriek týmto prekážkam sa nám aj vďaka dôrazu na riešenie problémov v reálnom čase podarilo pripraviť trať na plnú prevádzku a sprístupniť ju verejnosti.
Prečo ste chceli odštartovať prevádzku s cestujúcimi čo najskôr, hoci popri trati je ešte potrebné dokončiť niektoré objekty?
Cieľom celého projektu je odovzdať ho do používania ľuďom – v momente, keď bola trať technicky pripravená a bezpečná na prevádzku a vydané kolaudačné rozhodnutie a potrebné licencie, bolo prirodzené umožniť jej využívanie. Nechceli sme zbytočne čakať, keď mohla začať slúžiť verejnosti. Mesto už dlhšie otvorene komunikuje, že objekty, ktoré neblokujú prevádzku trate, sa budú dokončovať aj po spustení električky. Letné prázdniny sú navyše ideálnym obdobím na doladenie detailov, ako je napríklad cestná svetelná signalizácia, bez výrazného vplyvu na plynulosť dopravy.
Čo vás pri tomto projekte ešte čaká?
Čaká nás dokončenie viacerých stavebných objektov, medzi najvýznamnejšie patrí hala na Janíkovom dvore. Pracujeme aj na detailoch lávok na Panónskom moste, aby mohol byť prestupný uzol plnohodnotne sprevádzkovaný. Dokončujeme niektoré úseky chodníkov a najmä dobudovanie mosta cez Chorvátske rameno na Kutlíkovej ulici vrátane chodníkov, cyklochodníkov a autobusových zastávok. Po jeho dokončení budú ulice Pajštúnska a Kutlíkova prepojené v plnom štvorpruhovom profile, čo výrazne zlepší dopravnú obslužnosť v tejto časti Petržalky. Na jeseň nás ešte čaká výsadba ďalších stromov a kríkov, aby sme dotvorili verejný priestor a zvýšili kvalitu života v okolí trate. Veľmi nám pri tom záleží na kvalite a mesto preberie len bezchybne zrealizované objekty. Stavbu preto budeme pravidelne ďalej kontrolovať a prípadné nedostatky bude musieť zhotoviteľ na svoje náklady odstrániť.
Čo máte rád na práci pre mesto?
Som rodený Bratislavčan, a preto je pre mňa veľkou cťou podieľať sa na významnom projekte pre život v meste. Teší ma, že prispievam k budovaniu niečoho, čo slúži obyvateľom a zostane tu pre ďalšie generácie. Bratislava sa neustále mení a rozvíja – má svoju dynamiku, charakter aj výzvy. Práca pre mesto mi dáva zmysel, pretože vidím konkrétne výsledky a viem, že to, čo robíme, má reálny dosah na každodenný život ľudí.
Pripravil: Andrej Bezák