Mesto dosiahne v roku 2026 najnižšiu zadlženosť v novodobej histórii
03. 12. 2025
2 minúty čítania
V rozpočte Bratislavy na rok 2026 zadlženosť klesne na úroveň 44 percent. Mesto malo desaťročia mimoriadne vysokú mieru zadlženosti. V posledných rokoch ju však už konzistentne znižuje: z 52 percent bežných príjmov v roku 2018 na súčasných 46 percent. Vďaka dobrému hospodáreniu ju ešte zredukuje o ďalšie necelé dve percentá.
Mestu sa darí znižovať dlhové zaťaženie, hoci do rozvoja infraštruktúry investuje omnoho viac než v minulosti. Kým za sedemročné obdobie (2012 – 2018) sa investovalo približne 234,3 milióna eur kapitálových výdavkov, v aktuálnom sedemročnom období (2019 – 2025) bolo do rozvoja Bratislavy investovaných až 431,7 milióna eur kapitálových výdavkov. Rozpočet na rok 2026 napriek náročnej rozpočtovej situácii okrem toho počíta s navýšením investícií do viacerých kľúčových oblastí: do bezpečnosti, verejnej dopravy, zariadení pre seniorov, opráv ciest a chodníkov či budovania parkovacej infraštruktúry.
Viac na bezpečnosť a ďalšie kľúčové položky
Na činnosť Mestskej polície Bratislava bude vyčlenený historicky najväčší balík peňazí v objeme takmer 18,8 milióna eur. Cieľom navýšenia rozpočtu mestskej polície je zabezpečiť vyššiu bezpečnosť obyvateľov mesta aj prostredníctvom zvyšovania počtu mestských policajtov. Mesto kladie dôraz aj na sociálnu pomoc a sociálne služby, na ktoré vyčlenilo 36,5 milióna eur. Zo všetkých plánovaných projektov v tejto sfére možno vypichnúť navýšenie investícií do plánovaných opráv a rekonštrukcií pobytových zariadení pre seniorov. Len na rekonštrukciu Domu tretieho veku v Petržalke má putovať 1,5 milióna eur.
Na kvalitnú MHD má ísť 128,9 milióna eur, čiže o 8,5 milióna eur viac v porovnaní s rokom 2025, vďaka čomu môže Dopravný podnik Bratislava (DPB) investovať aj do ďalšieho nákupu nových kvalitných vozidiel. Vyšší rozpočet v objeme až 11,1 milióna eur je pripravený aj na opravu a údržbu ciest a chodníkov a zásadne sa navyšuje aj na výstavbu a údržbu parkovacej infraštruktúry vrátane už avizovaných projektov parkovacích domov či záchytných parkovísk v lokalitách Janíkov dvor, zoo, Zlaté piesky, Saratovská či Wolkrova ulica, ako aj na štart projektu mikroparkovacích miest.
Významnú položku v rozpočte mesta tvoria aj investície do dopravnej infraštruktúry a verejného priestoru, napríklad modernizácia Ružinovskej radiály, výstavba trolejbusovej trate medzi Patrónkou a Riviérou a na úseku Bulharská – Galvaniho ulica. Najväčšiu položku spomedzi verejných priestorov tvorí rekonštrukcia Námestia SNP a Námestia Nežnej revolúcie. K ďalším projektom z tejto kapitoly patrí aj revitalizácia jazera Rohlík, okolia Domu služieb v Dúbravke, verejného priestoru pri OC Saratov alebo zastávky Zochova.
Pri zostavovaní rozpočtu sa kládol dôraz najmä na zodpovedné riadenie dlhu s cieľom podporiť finančnú stabilitu a udržať finančné zdravie mesta tak, aby sa zároveň pokračovalo v skvalitňovaní života v Bratislave. (bak)
Páčil sa Vám článok?
Autor obsahu
Magistrát
