Cyklistická infraštruktúra v Bratislave sa rozširuje
03. 12. 2025
4 minúty čítania
Mesto investovalo v roku 2025 aj do ďalšieho rozvoja cyklodopravy na svojom území. Vybudovalo 14,2 kilometra novej cyklistickej infraštruktúry vrátane významných projektov popri predĺženej električkovej trati v Petržalke alebo na Dunajskej ulici. V Bratislave sa prvýkrát objavila aj takzvaná bicyklová cesta – komunikácia s nízkou intenzitou automobilovej premávky využívaná predovšetkým cyklistami. Dáta ukazujú trvalo sa zvyšujúci záujem o tento druh dopravy.

Z vyše štrnástich kilometrov, o ktoré sa sieť rozšírila, je 6,9 kilometra samostatných cyklistických komunikácií, 2,2 kilometra ochranných pruhov, 3,6 kilometra spoločného chodníka pre chodcov a cyklistov a 1,5 kilometra bicyklovej cesty. Cyklistická infraštruktúra v meste celkovo meria viac než 205 kilometrov.
O primát najdôležitejšej cyklotrasy odovzdanej v roku 2025 podľa Stanislava Skývu z oddelenia pešej a cyklistickej dopravy „súťažia“ úseky popri električkovej trati v Petržalke a na Dunajskej ulici: „Cyklotrasa pozdĺž Petržalskej električky v celkovej dĺžke 5,3 kilometra predstavuje chrbtovú kosť siete petržalských cyklotrás s priamym napojením konca mestskej časti na centrum mesta po samostatnej cyklotrase spolu s vybudovaním krátkych napojení na prípojné cyklotrasy. Vybudovanie cyklotrasy na Dunajskej ulici a ,malých‘ Mlynských nivách v centre mesta zase vytvorilo veľmi dôležité bezpečné prevedenie cyklistov cez Karadžičovu ulicu a napojilo sieť cyklotrás smerom do Ružinova bezrizikovým spôsobom s prejazdom vhodným aj pre menej skúsených cyklistov.“
K ďalším dôležitým cyklotrasám patrí spoločný chodník v Mlynskej doline (2,1 kilometra) prepájajúci nábrežie Dunaja s Patrónkou a pokračujúci na Železnú studničku či do Lamača a Dúbravky, ako aj cyklotrasa na Riazanskej ulici (1,9 kilometra) prepájajúca Vajnorskú a Račiansku ulicu.
Novinka – bicyklová cesta
Mesto však v roku 2025 zlepšilo podmienky pre cyklistov aj v ďalších lokalitách. Napríklad spoločný chodník s dĺžkou 900 metrov vytvoril dosiaľ úplne absentujúcu pešiu a cyklistickú infraštruktúru na Hradskej ulici pri autobusovej zastávke a na ďalšom úseku vo Vrakuni. V Petržalke boli predĺžené samostatné pruhy na Mamateyovej ulici o 600 metrov.
Okrem toho vznikli dva úseky bicyklovej cesty s celkovou dĺžkou 1,5 kilometra na ulici Zidiny v Lamači a na uliciach Muštová a Lipovinová v Novom Meste. „Bicyklová cesta je nový druh cyklistickej infraštruktúry na území mesta, v rámci ktorej je cesta s nízkou intenzitou automobilovej dopravy upravená na využitie cyklistickou dopravou s bezpečnejšou úpravou dopravného riadenia,“ vysvetľuje Skýva.
Prvok bicyklovej cesty predstavuje jednu z možností upokojenia dopravy a zvýšenia bezpečnosti ohrozenejších účastníkov cestnej premávky. Na úseku označenom dopravnou značkou Bicyklová cesta platia osobitné ustanovenia o cestnej premávke, konkrétne je tu znížená rýchlosť na 30 km/h a parkovanie je možné len na vyhradených miestach alebo mimo cesty, čo výrazne zlepšuje bezpečnosť cyklistov a chodcov. Cyklisti môžu bicyklovú cestu využívať v celej šírke určenej na ich smer jazdy. Ak je dopravnou značkou umožnená jazda na bicyklovej ceste vodičom motorových vozidiel, cyklisti majú pred nimi prednosť a šoféri ich nesmú ohroziť, predchádzať ich môžu iba pri dodržaní bočného odstupu najmenej 1,5 metra.
V Novom Meste pribudol aj ochranný pruh na Sliačskej ulici s dĺžkou 460 metrov, ktorého výsledkom je prepojenie Račianskej ulice a bicyklovej cesty na Horskej ulici.
Dôležité prepojenia
Budovanie prepojení, vďaka ktorým v Bratislave vzniká čoraz ucelenejšia sieť cyklotrás, je ďalším zo zámerov mesta: „Najdôležitejšie prepojenie vzniklo práve na Karadžičovej ulici, kde bola krátkym úsekom prepojená relatívne ucelená sieť cyklotrás v Ružinove cez centrum na cyklistickú sieť v Petržalke a ďalej smerom na Karlovu Ves a Dúbravku. Týmto prvkom vznikla ucelená sieť s minimálnou dĺžkou deväťdesiat kilometrov.“
Bezpečné prepojenie so svetelnou signalizáciou a priechodom pre cyklistov pribudlo aj v dvoch bodoch cez Panónsku ulicu medzi Slnečnicami a Jasovskou ulicou.
Rastúci záujem
Z rozvíjajúcej sa infraštruktúry ťaží čoraz viac cyklistov. Na území Bratislavy je sedemnásť sčítacích profilov na získavanie dát o cyklodoprave a čísla ukazujú trvalo sa zvyšujúci záujem o využívanie tohto druhu dopravy. Pokračujúci nárast intenzity cyklistickej premávky vykazuje napríklad sčítač na Dolnozemskej ulici alebo na nábreží pri River Parku.
Mesto preto hodlá cyklodopravu podporovať aj do budúcnosti. V roku 2026 plánuje výstavbu niektorých potrebných úsekov siete cyklistických komunikácií, napríklad okruhu na Harmincovej ulici, radiály Vajnorská v časti okolo obchodného centra či radiály Ružinovská na Mlynských nivách od Bajkalskej po Hraničnú ulicu. Ďalej bude vytvárať aj legálne prepojenia cez ďalšie dôležité križovatky.
Počas dokončovania pridruženej dopravnej infraštruktúry v súvislosti s projektom Petržalskej električky bude dobudované priečne napojenie na Kutlíkovu ulicu a niektoré prepojenia v rámci Slnečníc. Rovnako je plánované vyznačenie cyklistickej infraštruktúry pomocou dopravného značenia na niekoľkých uliciach na celom území Bratislavy, napríklad na uliciach Furdekova, Záhradnícka či Šintavská.
Pripravil: Andrej Bezák


Páčil sa Vám článok?
Autor obsahu
Magistrát
