Metropolitný inštitút Bratislavy
1.6.2022
Mestá sa neustále vyvíjajú. Kedysi nemali ani len vlastnú kanalizáciu, či dláždené ulice. Dnes existujú samostatné špecializované firmy, ktoré v mestách riešia správu kanalizácií, či ciest a chodníkov. Rozvoj miest so sebou prináša zmeny, na ktoré je potrebné reagovať, prispôsobiť sa im, hľadať riešenia. Platí to aj dnes a platí to aj pre Bratislavu. Bratislava sa v súčasnosti rozvíja mimoriadnym tempom a dá sa predpokladať, že to tak bude aj v budúcnosti. Vývoj je taký rýchly, že mu mesto nestíha – zlyháva príprava územnoplánovacích podkladov a dokumentov, strategických politík, rozvojových dokumentov. A práve to bude úlohou Metropolitného inštitútu.
Ďalšou dôležitou témou je zber a spracúvanie dát. Kým inde vo svete berú dáta a ich vyhodnocovanie ako každodennú potrebu mesta, pre Bratislavu akoby táto vec neexistovala. Hoci je jasné, že zhromažďovanie a najmä vyhodnocovanie dát za účelom šetrenia finančných prostriedkov alebo hľadania najlepších riešení je dôležitým atribútom, ako sa starať o mesto. Práve získavanie, sumarizácia a analýza dát ako podkladov na prípravu rozhodnutí bude významnou úlohou Metropolitného inštitútu.
Jeho rovnako dôležitou úlohou bude aj vzdelávanie, participácia a komunikácia, aby sme zapojili obyvateľov do rozvoja mesta. Občania sa zaujímajú o svoje okolie stále viac. Už dávno nestačí skúmať ich názor na rozvoj mesta v rámci formálneho procesu predpísaného v legislatíve. Mesto musí vedieť ľudí reálne zapojiť do svojho rozvoja a vytvoriť nástroj, ako im dovoliť na ňom participovať od začiatku.
Metropolitný inštitút bude užitočným nástrojom zmeny nielen pre vedenie mesta a jeho obyvateľov, ale aj pre mestským poslancov a napokon aj pre mestské časti – bude poskytovať dáta, ako aj vzdelávanie a workshopy na to, aby sme všetci mohli robiť lepšiu komunálnu politiku.
Model oddeleného inštitútu s takýmto zameraním je dlhoročnou zahraničnou praxou vo väčšine európskych metropol, ako Brusel, Paríž, Amsterdam, ale aj v mestách, ktoré sú blízko a zdieľame s nimi podobné výzvy – Praha a Brno.
Budovanie MIB bude postupné a je rozdelené do troch fáz do konca roka 2020. Na jeho činnosť je v rozpočte pre tento rok vyčlenených vyše 1,4-mil. € z bežných výdavkov, čo zahŕňa náklady na platy nových aj dočasne pridelených zamestnancov. V sume je aj príprava podmienok pre architektonické súťaže pre Námestie SNP, Kamenné námestie, kúpele Grössling, Komenského námestie, ale tiež príprava na zvýšenie fondu nájomných bytov a podpora rozvoja dostupného bývania v hlavnom meste. Ďalších cca 106-tis. € z kapitálových výdavkov je určených na obstarávanie a prípravu projektových dokumentácií pre menšie investičné projekty v oblasti verejných priestorov, dopravy či životného prostredia.
Dočasným vedením Metropolitného inštitútu Bratislavy poverili mestskí poslanci Zuzanu Stanovú. Zastávať túto pozíciu bude do vymenovania riaditeľa organizácie, ktorý vzíde z riadneho výberového konania, čo musí byť najneskôr do 6 mesiacov.
Metropolitný inštitút Bratislava
- Prečo Bratislava potrebuje MIB
Zaostávanie v strategickom plánovaní Udalosti vlečú nás, ale my chceme viesť udalosti Máme málo kapacít na analytické činnosti a plánovanie Chýba nám skutočný motor zapájania ľudí do tvorby mesta Málo spolupracujeme na nových ideách s inovátormi, potrebujeme tvorivú dielňu
- Inštitút rozvoja je štandardom v európskych mestách
- Čo je MIB
Mestská príspevková organizácia, ktorá vznikla 1.apríla 2019 Centrum inovácií, hnacia sila tvorivosti a nových prístupov k mestu Kľúčový nástroj na reálnu zmenu Bratislavy na mesto, ktoré dokáže konkurovať úrovňou života najvyspelejším metropolám Atraktívne miesto pre expertov na stratégie mestského rozvoja
- Hlavné oblasti pôsobenia MIB
Verejný priestor Územné plánovanie a rozvoj mesta Budúcnosť dopravy v meste Architektonické súťaže Dátová politika a analytické činnosti Participácia a komunikácia Zeleň a životné prostredie Strategické plánovanie
- Štruktúra MIB
- Akí odborníci budú pracovať v MIB
Dátoví analytici Ľudia tvoriaci budúcnosť bratislavských ulíc cez manuál a koncept verejného priestoru Ľudia plánujúci opatrenia na znižovanie klimatických zmien v uliciach mesta Ľudia prinášajúce nové riešenia pre lepší život a správanie sa obyvateľov Experti venujúci sa novým spôsobom dopravy Spôsob obsadzovania pracovných pozícií – zapožičaní zamestnanci magistrátu a výberové konania
- Priestory
prvá fáza - mestské priestory Archa
- Rozpočet
Bežný transfer na činnosť organizácie sa rozpočtuje v sume 1 450 000 eur. Zahŕňa:
- mzdové a odvodové prostriedky pre dvadsať nových zamestnancov a tridsať zamestnancov, ktorí budú postupne, na základe príslušných dohôd, dočasne pridelení;
- príprava podmienok pre architektonické súťaže pre verejné priestory a budovy v správe mesta, ako napr.: Námestie SNP a Kamenné námestie, kúpele Grössling, Komenského námestie;
- príprava architektonických súťaží pre nájomné bývanie a podporu rozvoja dostupného bývania v hlavnom meste. Kapitálový transfer na činnosť organizácie sa rozpočtuje v sume 106 066 eur. Tento transfer sa použije na obstarávanie a prípravu projektových dokumentácií pre menšie investičné projekty v oblasti verejných priestorov, dopravy či životného prostredia.
- Ľudské zdroje
MIB pracuje s dvomi skupinami zamestnancov:
- existujúci zamestnanci magistrátu - budú vybraní na základe potreby MIBu a ich odbornej skúsenosti a spôsobilosti.
- novoprijatí zamestnanci – výberové konania
Ľudské zdroje podľa fáz: 1.fáza 18-20 ľudí 2.fáza 15-20 ľudí (spolu cca 35-40 ľudí) 3.fáza 13 ľudí (spolu cca 48-53 ľudí)
- Nábeh MIB
1.fáza: ŠTARTOVACIA (apríl – jún 2019) 2.fáza: TRANSFORMAČNÁ (jún - december 2019) 3.fáza: STABILIZAČNÁ (január – december 2020)
FÁZA 1 – ŠTARTOVACIA (apríl – jún 2019)
V tejto fáze dôjde k vytvoreniu MIBu, jeho naplneniu prvými zamestnancami a k rozbehu prvotných aktivít.
Administratíva a riadenie Riaditeľ MIB – výberové konanie (do 6 mesiacov) Dočasný riaditeľ – poverený do výberového konania (Zuzana Stanová) Asistent riaditeľa – administratíva a komunikácia Pracovné pozície: 2 ľudia
Projekty verejného priestoru Živé námestie - quick wins a architektonická súťaž na územie Námestia SNP a Kamenného námestia Kúpele Grossling - ideový koncept a štart prípravných prác Pracovné pozície: 4 ľudia
Architektonické súťaže Prípravu architektonických súťaží, konkrétne v súvislosti s lokalitami Nám.SNP a Kamenného námestia, Komenského námestia, Kollárovho námestia, Mostu SNP. Pracovné pozície: spolu 4 ľudia
Verejné priestory Systémový prístup k rozvoju a starostlivosti o verejný priestor Manuál verejných priestorov a pravidlá jeho úpravy, vrátane základných štandardov, ktoré majú byť dodržiavané Pracovné pozície: 2 ľudia
Komisia pre rozvoj mesta Poradný orgán pre posudzovanie investičných projektov a zámerov s dôrazom na veľké a/alebo kontroverzné projekty Multidisciplinárna komisia a odborný pohľad Model overený vo Vancouveri Odporúčací hlas pre magistrát, primátora a poslancov Pracovné pozície:: 2 ľudia plus 11 členov komisie - odborníkov
Participácia
Vytvorenie participačnej jednotky na MIBe Participácia pri príprave strategických dokumentov Pracovné pozície: 2 ľudia, zapožičanie z Magistrátu HMBA
Komunikácia Komunikácia spolupráci s komunikačným oddelením mesta Pracovné pozície: 1 človek (v úvodnej fáze asistent riaditeľa)
FÁZA 2 – TRANSFORMAČNÁ (jún – december 2019)
Dôjde k rozšíreniu MIBu o nových ľudí a témy, bude transformovaná časť magistrátu venujúca sa územnému plánovaniu a doprave, alternatívne aj téme zelene a životného prostredia. Zamestnanci uvedených oddelení budú zapožičaní do MIBu.
Nové oblasti v 2. fáze:
Územné plánovanie Časť dnešného oddelenia venujúceho sa stratégii rozvoja mesta a tvorby územnoplánovacích dokumentov. Pracovné pozície: cca 10 ľudí zapožičaných od magistrátu
Doprava Časť sekcie dopravy, ktorá v spolupráci s územnými plánovačmi pracuje na dátach a dopravno- kapacitnom plánovaní a nových dopravných riešeniach. Pracovné pozície: cca 5 ľudí zapožičaných od magistrátu
Zeleň/životné prostredie Starostlivosť o zeleň, pasportizácia a strategické plánovanie mestskej zelene, príprava na zmeny klímy. Pracovné pozície: cca 5 ľudí zapožičaných od magistrátu
FÁZA 3 – STABILIZAČNÁ (január – marec 2020)
V tejto fáze by mali byť na MIB budované, resp. presunuté analyticko-dátové útvary.
Hlavné oblasti v 3. fáze:
Dátová politika Prinesie rozvoj v oblasti zberu dát a ich spracovania, ako aj strategického prístupu k samotnému zberu a práce s dátami v rôznych oblastiach rozvoja mesta. Pracovné pozície: 4 ľudia zapožičaní/presunutí z magistrátu
Analytická jednotka Vytvorí kapacitu pre analýzy mestských politík v rôznych oblastiach – sociálne veci, doprava a pod. Bude rozvíjať prístup hodnoty za peniaze a evidence-based prístup k tvorbe opatrení v meste. Pracovné pozície: cca 3 ľudia prijatí na základe výberového konania
Jednotka kontroly Zodpovedá za prípravu akčných plánov vychádzajúcich zo zistení analytickej jednotky, ako aj sekcie financií a revízie výdavkov. Dohliada nad napĺňaním dosahovania zmien v jednotlivých oblastiach mestskej politiky. Pracovné pozície: cca 2 ľudia prijatí na základe výberového konania
Tvorba mestskej stratégie a strategického plánu Pripravuje hlavný strategický materiál mesta – PHSR Pracovné pozície: cca 4 ľudia zapožičaní/presunutí z magistrátu
Viac informácií nájdete na https://mib.sk/ ↗︎