Od septembra 2024 nadobúda účinnosť nové Všeobecne záväzné nariadenie hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy č. 15/2023 z 23.11.2023 o nájme bytov (ďalej len „VZN“) ↗︎, ktorým sa zrušuje v súčasnosti platné VZN č. 1/2006 o nájme bytov a obytných miestností v zariadeniach určených na trvalé bývanie. Novým VZN dochádza k viacerým zmenám v oblasti nájomného bývania, ktoré sa týkajú najmä kategórií nájomných bytov, vstupných kritérií, resp. podmienok nájmu bytu, ako aj žiadosti o nájom bytu a pravidiel prideľovania bytov.

Nové VZN zavádza tieto kategórie nájomných bytov:

  • byty pre osoby zabezpečujúce služby vo verejnom záujme,
  • dostupné bývanie,
  • dostupné bývanie s podporou,
  • byty zvláštneho určenia (bezbariérové byty).

Som žiadateľom / chcem požiadať o mestský nájomný byt

Ako podám žiadosť o nájom bytu?

Žiadosť o nájom bytu je možné podať elektronicky prostredníctvom digitálnych služieb Bratislavského konta https://konto.bratislava.sk ↗︎ ako aj osobne na Magistráte Hlavného mesta v Kancelárii služieb občanom https://bratislava.sk/kontakty ↗︎ v budove Novej Radnice na prízemí vľavo, kde Vám žiadosť pomôžu vyplniť.

V prípade, ak nemáte možnosť podať žiadosť elektronicky, ani sa osobne dostaviť na Magistrát, môžete si žiadosť stiahnuť (nižšie v časti Dokumenty), vyplniť ručne a odoslať poštou. Vzhľadom na urýchlenie a zefektívnenie spracovania žiadosti odporúčame podať žiadosť elektronickou formou cez Bratislavské konto, kde nájdete podrobné inštrukcie pre vyplnenie žiadosti.

Pre podanie žiadosti si otvorte Bratislavské konto, prihláste sa do svojho účtu, v časti Mestské služby vyberte Žiadosť o nájom bytu a postupujte podľa inštrukcií. Ak ešte nemáte založené konto, tak zvoľte Registrácia alebo Vytvoriť Bratislavské konto, v priebehu pár krokov si vytvoríte svoje konto a môžete postupovať zvolením Žiadosť o nájom bytu.
Manuál s jednotlivými krokmi a názornými ukážkami nájdete tu ↗︎ (aj nižšie v časti Dokumenty).

Viac informácií nájdete v dokumente Často kladené otázky ↗︎, ako aj nižšie v časti Dokumenty.

Aké podmienky musím splniť pre zaradenie do evidencie žiadateľov?

Podal som žiadosť o nájom bytu, čo bude nasledovať?

  • Pre spracovanie žiadosti o nájom bytu je potrebné overiť si Vami zadané údaje a informácie. Za účelom overenia Vašich údajov v žiadosti dostanete výzvu na predloženie dokladov k nahliadnutiu, a to v rámci sociálneho šetrenia. V rámci výzvy bude uvedený aj zoznam dokladov, ktoré si máte pripraviť.
  • Pri každej žiadosti o nájom bytu sa posudzuje splnenie podmienok, resp. vstupných kritérií, ktoré sú stanovené VZN (uvedené vyššie). Pri posudzovaní žiadostí sa kladie dôraz najmä na mieru bytovej núdze žiadateľa, jeho zdravotný stav, rizikové faktory, rodinnú situáciu a finančnú situáciu žiadateľa.
  • Jednou z podmienok (vstupných kritérií) je, že žiadateľ umožní zamestnancom Magistrátu hlavného mesta SR Bratislavy alebo jeho spolupracujúcej organizácie vykonať sociálne šetrenie. Sociálne šetrenie je stretnutie sociálneho pracovníka so žiadateľom v domácnosti žiadateľa, počas ktorého sa rozhovorom overí situácia žiadateľa pre potreby komplexného posúdenia žiadosti o nájom bytu. 
  • Posúdenie žiadosti sa vykonáva na základe spracovania doručenej žiadosti a následného sociálneho šetrenia. Takto spracovanú žiadosť ďalej posudzuje bytová komisia, ktorá žiadosti zaradí do poradovníka a následne navrhuje pridelenie bytu.
  • O schválení žiadosti o nájom bytu bytovou komisiou a jej zaradení do poradovníka Vás budú informovať zamestnanci Magistrátu hlavného mesta. Na webovej stránke hlavného mesta budete mať zároveň možnosť sledovať umiestnenie Vašej žiadosti v poradovníku.
  • V prípade, že Vám bude bytovou komisiou pridelený byt, budete o tejto skutočnosti informovaný zo strany zamestnancov Magistrátu hlavného mesta. Zároveň dostanete informácie o ponúkanom byte, termíne jeho obhliadky, cenovej kategórii a podmienkach nájmu.

Aké doklady je potrebné k žiadosti predložiť na nahliadnutie?

K nahliadnutiu dokladov budú žiadatelia vyzvaní zamestnancami hlavného mesta po podaní a zaevidovaní žiadosti. Pre overenie údajov a informácií uvedených v žiadosti si pripravte:

  • občiansky preukaz (žiadateľa, ako aj ostatných členov domácnosti),
  • doklad preukazujúci rodinný stav (sobášny list, právoplatný rozsudok súdu o rozvode manželstva, úmrtný list),
  • list vlastníctva, ak ste vlastníkom/vlastníčkou nehnuteľnosti,
  • doklad preukazujúci výšku čistého mesačného príjmu domácnosti (originál potvrdenia o príjme od zamestnávateľa, potvrdenie Sociálnej poisťovne o výške dôchodku/vyplácanej dávky, potvrdenie Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny o výške prídavku na deti/rodičovského príspevku, potvrdenie daňového úradu a pod.),
  • doklad preukazujúci trvalý pobyt v Bratislave, resp. doklad preukazujúci skutočný pobyt v Bratislave (napr. pracovná zmluva, zmluva o ubytovaní, nájomná zmluva, potvrdenie o návšteve školy dieťaťa, potvrdenie sociálneho pracovníka o kontakte s klientom a pod.),
  • v prípade zhoršeného zdravotného stavu žiadateľa potvrdenie ošetrujúceho lekára (vzor nájdete nižšie v časti Dokumenty) o zdravotnom stave žiadateľa alebo posudok príslušného Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny o ŤZP/posudok Sociálnej poisťovne o invalidite,
  • dokumenty, preukazujúce rizikové faktory (napr. rozhodnutie súdu/doklad o prepustení zo zariadenia/doklad od ÚPSVR a pod.)

Ďalšie užitočné informácie

  • Všetky žiadosti, zaevidované pred účinnosťou nového VZN sú odo dňa jeho účinnosti, t. j. od 1.9.2024 posudzované podľa nového VZN. Pri posudzovaní žiadostí sa kladie dôraz najmä na mieru bytovej núdze žiadateľa, zdravotný stav žiadateľa, rodinnú a finančnú situáciu žiadateľa a rizikové faktory. Vzhľadom na zmenu vstupných kritérií pri posudzovaní žiadostí o pridelenie mestského bytu žiadame všetkých doterajších žiadateľov o opätovné podanie žiadosti prostredníctvom Bratislavského konta, resp. osobne na Magistráte.
  • V súvislosti s podmienkou, týkajúcou sa výšky čistého príjmu žiadateľa, sú dôležité sumy životného minima, ktoré určuje Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR a upravujú sa vždy k 1. júlu kalendárneho roka. Aktuálne sumy životného minima si môžete overiť vo formulári žiadosti o nájom bytu a v tejto tabuľke ↗︎, výpočet nájdete aj nižšie v časti Dokumenty.
  • Nájomné byty sa prideľujú na základe posúdenia bytovej núdze a zraniteľnosti žiadateľa a členov jeho domácnosti prostredníctvom bodovacieho systému. Bodovací systém nájdete nižšie v časti Dokumenty.
  • Nájomné zmluvy sú uzatvárané spravidla na dva roky s možnosťou opakovaného predlžovania nájmu v prípade splnenia podmienok v zmysle VZN.

V súčasnosti som nájomcom v mestskom byte

Ako sa ma týkajú zmeny v mestskej bytovej politike?

  • Aktuálne uzatvorené nájomné zmluvy zostávajú v platnosti. Pri rozhodovaní o obnovení nájomného vzťahu budú zohľadňované podmienky, resp. vstupné kritériá podľa nového VZN.
  • Nájomné zmluvy sú uzatvárané spravidla na dva roky s možnosťou opakovaného predlžovania nájmu v prípade splnenia podmienok v zmysle VZN.
  • Projekty Dom mladej rodiny a Dom pre starších občanov sa ku dňu účinnosti nového VZN rušia. V prípade súčasných nájomcov zostáva možnosť predĺženia doby nájmu v zmysle platných uzatvorených zmlúv zachovaná. Pri rozhodovaní o predĺžení nájomnej zmluvy sa budú v týchto prípadoch zohľadňovať podmienky, resp. vstupné kritériá v zmysle nového VZN.
  • V prípade, že Vám bude končiť nájomná zmluva a máte záujem o jej predĺženie, ste povinný o to požiadať najneskôr 2 mesiace pred uplynutím doby nájmu. Žiadosť pošlite poštou na adresu: Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy, Sekcia nájomného bývania, Primaciálne nám. 1, 814 99 Bratislava.

Inštrukcie a vzory

Dokumenty

Bytová komisia

Videonávod Bratislavské konto