Rana po výstavbe Mosta SNP by sa mohla zaceliť

19.2.2019

Rozhodnutie ministerstva kultúry zjednodušene znamená, že pamiatkovú ochranu požíva oceľový cestný most ponad Dunaj vrátane pravobrežného pylóna. Betónové estakády na oboch brehoch rieky chránené nie sú. Ministerstvo tak vyhovelo námietkam účastníkov konania vrátane hlavného mesta Bratislava, ktoré podporili pamiatkovú ochranu ikonického objektu mosta, ale boli proti zápisu čisto dopravných stavieb na oboch brehoch rieky.

Do vybudovania Mosta SNP jediným stálym mostom cez Dunaj bol Most Červenej armády (Starý most), ktorý slúžil cestnej i železničnej doprave. Šírkovými parametrami (dvojprúdová vozovka šírky 5,9 m) ani technickým stavom však nevyhovoval stúpajúcim požiadavkám na prepravu medzi oboma brehmi. Potreba vybudovania kapacitného mosta cez Dunaj vyvstala najmä s rozhodnutím vybudovať na pravom brehu najväčšie sídlisko v strednej Európe pre vyše 100 tisíc obyvateľov.

Dnes je situácia úplne iná, v Bratislave máme 5 mostov cez Dunaj a stavia sa šiesty. Tranzitná doprava bola presmerovaná na vnútromestský diaľničný obchvat, do Petržalky chodí električka a jej predĺženie až po Janíkov dvor naberá reálne kontúry. To všetko vytvára predpoklady pre oživenie územia.

„Riešenie územia podmostia, Rybného námestia a napojenia na Vydricu považujem za obrovskú príležitosť zásadne zlepšiť verejný priestor v tomto centrálnom území a zaceliť ranu, ktorú spôsobila výstavba Mosta SNP. Viem si predstaviť, ako pod mostom vznikne nový, bezpečnejší verejný priestor – prinavrátenie Rybného námestia, pešie spojenie s druhou stranou, priestor napríklad pre trh alebo iné aktivity. Ako primátor, a, samozrejme, aj ako architekt, sa na túto diskusiu s obyvateľmi teším, veľmi ju potrebujeme. Myslím si, že v novom riešení bude možné aj potrebné zachovať všetky dopravné smery z mesta aj z Petržalky. Chcem iniciovať medzinárodnú architektonickú súťaž, ktorá na tieto otázky odpovie a diskusia s občanmi nám tiež iste prinesie niekoľko zaujímavých alternatív,“ hovorí k téme budúcnosti Mosta SNP a podmostia primátor hlavného mesta Matúš Vallo.

Novú podobu podmostia vrátane dopravného riešenia by tak mala určiť medzinárodná urbanisticko-architektonická súťaž, ktorá by sa mala začať ešte tento rok. Jej príprava a priebeh môžu trvať zhruba rok, následne bude široká diskusia s odbornou a laickou verejnosťou k jej záverom. Až na základe takéhoto participačného procesu bude možné prikročiť ku zmenám územného plánu zóny. Pred prijatím finálneho riešenia bude teda dostatok času na zapracovanie potrieb a pripomienok obyvateľov Bratislavy a všetkých dotknutých subjektov.

Zdieľať